Uudised

Tulevikumuusikutest ja muusikute tulevikust

Tartu Elleri koolil on saanud tavaks lõpetada õppeaasta “Tulevikumuusikute” festivaliga, mis võimaldab esile tuua ja tunnustada aasta jooksul konkurssidel edukalt esinenud õpilasi. Tänavusel festivalil liitusid Elleri kooli õppuritega noored muusikud Tallinna muusikakeskkoolist.

Tartu kooli direktori Kadri Leivategija sõnul tuli mõte kaasata teise kooli õpilasi kohapeal: “See festival on juba aastaid olnud väga populaarne. Mõte festivali laiendada tuli soovist väärikalt tunnustada noorte interpreetide tööd, kuulata ja nautida heas esituses muusikat. Aastaid on koolide vahel toiminud nn kolme kooli konkursside süsteem, kus eri koolide õpilasi on omavahel võrreldud. On tore, et viimasel ajal tullakse üksteisele ka lihtsalt külla, et koolide vahel on lähenemist, ühist tegemist, mitte ainult mõõtmist. Tajutav on kolleegide partnerlus, huvi ühiselt midagi teha.”

TMKK direktor Timo Steiner: “Kahe kooli noorte muusikute festival on oluline märk eesti muusikapildis mitmes mõttes. Esiteks vajavad noored, kes täna on võtnud selge sihi omandada professionaalse muusiku oskused (ja seda valguses, kus riik on asunud innukalt toetama huviharidust), vägagi toetust ja tunnustust. Oluline on, et see tunnustus ei tuleks ainult õpetajatelt-professionaalidelt vaid ka eakaaslastelt. Vähem oluline pole ka muusikahariduses osalevate koolide koostöö, mis sai ühisfestivali korraldamisega veelgi tuult tiibadesse. Julgen öelda, et täna on keskastme muusikaharidust pakkuvate koolide koostöösuhted paremad kui iial varem. Lisaks said noored muusikud enne pingelisi eksameid võimaluse proovida oma närvikava kontsertolukorras ja seda mitte kitsale ringile mõeldud klassikontsertidel, vaid EMTA ning TÜ väärikates saalides – Tartu ja Tallinn said kolme eleva ja elava kontserdi võrra rikkamaks.”

Kõlanud helitööde kohta märkis Steiner: “Festivali kava oli täidetud enamasti klassikalis-romantilise muusikaga. Kõige populaarsem teos oli Sarasate “Mustlasviisid”, mis kõlas kahes esituses, Miina Laanesaarelt orkestriga ja Marike Kruubilt klaveriga. Eesti muusika oli esindatud Tallinna kontserdil (Ester Mägi “Kassari kadakad” Rasmus-Andreas Raide esituses), nüüdismuusika vallast jäi kõrva soolometsasarve pala Kreete Perandilt. Tore, et traditsiooniliselt headele viiuli- ja klaveriesitustele sekundeerisid ka löökpillid, fagott ja klarnet. Kesksemaks sündmuseks kujunes vahest Eller Sümfonieti kontsert 7. V TÜ aulas, teiste hulgas pälvisid suurema aplausi Egert Leinsaar Mendelssohni kuulsa Viiulikontserdi I osa interpretatsiooniga ja Johan Randvere Mozartiga. Eriti küpse muusiku mulje jättis noor klarnetivirtuoos Tõnu Kalm. Siin oli pilli ja muusikalise materjali “takistus” juba sedavõrd ületatud, et järele jäi ainult puhas ja nauditav musitseerimine. Peamiselt instrumentaalsele kontserdile tõi värskust vokalist Kadri Kipper aariaga “Figaro pulmast”.

Kadri Leivategija tõdes, et Tallinna 6. V kontserdile olid tulnud ka Tallinna koolide ja EMTA õppejõud ning üldine õhkkond oli hästi soe. Heal tasemel oli Eller Sümfonieti kontsert, kus pianistide ja viiuldajate kõrval tõusid esile klarnetistid Tõnu Kalm ja Heimo Hodanjonok. Tunnustada tuleb ka dirigent Lilyan Kaivi, kes on selle ansambliga juba aastaid teinud täiesti fantastilist tööd. Kõige enam õnnestus Leivategija arvates 8. V kontsert TÜ aulas – seda oli näha nii õpilaste kui publiku rahulolust.

Leivategija sõnul on niisugune koostöö väga vajalik, et sulandada meie väikest muusikute kooslust ja hoida süvakultuuri. “Istusime Timo Steineriga koos ja haarasime kaasa ka Otsa kooli direktori Aarne Saluveere,” täpsustas ta, “et minna kolme kooliga oma mõtetes ja plaanides ühiselt edasi. Esimene mõte oli hakata kolmekesi sagedamini kohtuma, et arutada keskastme koolide süsteemis meile olulisi probleeme ning sedagi, kuidas vajadusel mõju avaldada EMTA-le ja teistele muusikakoolidele – kuidas end hästi positsioneerida.”

Pragune hetk on nende probleemide arutamiseks väga soodne, sest 23. mail tuleb EMNi kutsel kokku muusikahariduse foorum, kus arutatakse probleeme kõigis muusikahariduse astmetes. 21. ja 22. augustil kogunevad omakorda kolme kooli delegatsioonid ja külalised EMTAst ning Muusikakoolide Liidust Pärnusse, et Riikliku Eksami- ja Kvalifikatsioonikeskuse kutsel arutleda õppekavade, õppesuundade ja uue metoodika rakendamise üle: kuidas pakkuda õppurile kaasaegset haridust ses ajanappuses, mis tal on, hoida teda muusika juures ning kuidas ergutada kõigi erialade õppejõude paremale koostööle. See oleks üks probleemide ring.

“Teine oluline teema on koostöö õpilaste tasandil,” lisas Leivategija. “Näiteks Pärnu seminariks paneme kokku kolme kooli tublide õpilaste orkestri, kes töötab nädala ja annab kontserdi. Üks asi on see, et õppejõud käivad koos genereerimaks uusi ideid, ja teine asi, et käivad koos ka meie õpilased, kus toimub huvitavat nii nende muusikalises hariduses kui koosolemises. Üksteisega suheldes saab tekitada ühtse vaimsuse, mis on väga tugev jõud. Kolme direktoriga on meil kujunenud väga hea mõttekaaslus ja loominguline koostöö.”

Autor: Virge Joamets

Ilmunud ajalehes Sirp

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga


7 + = kaheksa

Current month ye@r day *